Missie Mindful

Het is ruim 2 jaar geleden dat ik mezelf op een Mindfulness weekend trakteerde om tot mezelf te komen. Om weer even te voelen waar het écht om gaat. Dat weekend had een grote impact en veranderde mijn leven. Ik las net m’n blog terug over dit weekend en het raakte me opnieuw. En nu, twee jaar later ben ik weer op een punt dat ik behoefte heb aan rust en vooral acceptatie van mezelf. Een mooi moment om Mindfulness weer op te pakken.

Huidige situatie

Oké, om je even een beter beeld te geven van m’n ervaringen is het goed om je kort te vertellen in welke status ik nu verkeer ;-). Sinds begin november ben ik gestart met een nieuwe job, maar ik was sinds augustus werkzoekende. In september ben ik gaan samenwonen met Ro (en onze kids) waarbij we nu een nieuw gezin vormen. Maar de afgelopen twee jaren waren pittig en ik ervaar nog wat mentale struggles door dit alles. Dat wil zeggen dat ik nog steeds kamp met schuldgevoel en onzekerheid of ik het allemaal wel goed doe. Kort samen gevat, mijn zomer was niet zo luchtig als ik had gehoopt en in oktober had ik mijn dieptepunt. Ik praatte gelukkig al even met een psycholoog en ik ben ook gestart met een ademhalingscoach. Naast het zoeken van een job deze zomer, wilde ik mijn vrije tijd ook benutten om aan mezelf te werken en Mindfulness weer oppakken.

Het moment voor Mindfulness

Het moment dat ik geen werk had, leek hét moment om rust te creëren in m’n leven. Althans, ik had er behoefte aan en dat is vaak het begin. De gesprekken met m’n psycholoog en ademhalingstherapie gaven inzicht en wilde ik thuis doorpakken door middel van Mindfulness. Ik kende Danny van Mindfultrainen.nl al een tijdje, volgde haar op Instagram en ik had al eerder de gratis minicursus Mindfulness gedaan. Ik herkende mezelf in het profiel vrouw met een druk leven, terwijl het als werkzoekende wel mee viel met dat drukke leven zou je denken. Omdat ik al veel kletste met m’n coach en psycholoog, wilde ik Mindfulness graag in een online vorm doen zodat ik zelf kon bepalen wanneer ik het zou toepassen.

Thanks for the energy_dream big

6 weken online cursus mindful trainen

Het ging dus om een online training die ik kon volgen waar en wanneer ik maar wilde. Met een wekelijkse mail, korte video’s, een werkboek, reminder stickers en inspirerende tips en quotes zou mijn leven er een stuk relaxter uit zien straks. Het fijne is dat Danny aangaf dat de opdrachten niet enorm veel tijd vragen. De training is echt ingericht met haalbare opdrachten en niet teveel tijdrovend huiswerk. Okey, overtuigd!

Wat wil ik?

Ik wilde je eigenlijk per week uitleggen wat ik moest doen en hoe dat voelde maar ik heb besloten dat niet te doen. 1. Het wordt een heel lang (en misschien wel saai) verhaal. En 2. Ik vind ook dat je het zelf moet gaan ervaren. Wel laat ik je graag weten wat deze cursus met mij heeft gedaan en hoe ik die 6 weken door ben gekomen. Ik startte de training met het invullen van 3 vragen die ik aan het einde van de 6 weken kan toetsen.

  1. Wat wil ik leren tijdens deze mindful training? Ik wil mezelf accepteren wie ik ben. Ik wil mijn negatieve gedachtes onder controle krijgen en ik wil meer rust in mijn hoofd.
  2. Wat is het antwoord van vraag 1 concreet. Hoe ziet dit eruit? Minder snel naar een sombere bui, meer ‘happy moments’. Minder negatieve gedachtes. Meer ruimte voor creativiteit.

  3. Wat levert het antwoord van vraag 1 jou op? Als ik meer rust heb, heb ik meer ruimte en aandacht voor anderen. Dit maakt me een leuker mens. Ook zorgt het ervoor dat ik de mindere dagen beter aankan.

 

Thanks for the Energy_happy person

1. Van rust naar rollercoaster

Ik begon de eerste week ontzettend gemotiveerd en goed. Ik had geen werk en ik pakte de momenten dat er geen kids waren echt even om Minfdul bezig te zijn. Ik oefende een beetje met mediteren en ik vond het leuk om de opdrachtjes te doen. Ik kwam erachter dat een bodyscan bij mij alleen werkt als ik begeleidt wordt met een stem en dat mindful eten niet echt mijn ding is. Ik kon m’n negatieve gedachtes zo nu en dan even wegduwen en voelde me heel erg goed bezig. En toen sloeg de onrust toe in week 3. Ik kan de trigger niet benoemen, soms lopen dingen zoals ze lopen. Of in mijn geval liepen ze helemaal niet. Ik was onrustig, had voor mijn gevoel amper tijd om even stil te staan en werd kwaad op mezelf omdat er niets uit mijn handen kwam. Toen de mail van Danny in week 4 binnen kwam, had ik dus al 1,5 week niets gedaan aan Mindfulness, op een slaapmeditatie na misschien. Ik voelde me alsof ik spijbelde, niet aan m’n eigen verwachtingen voldeed en raakte gefrustreerd. Na een sessie met mijn ademhalingscoach kwam de conclusie eigenlijk pas binnen. Ik was te streng naar mezelf. Alweer. Ik realiseerde me dit;

Ik doe mindfulness omdat ik rust wil vinden en niet omdat het moet. Dus als ik even geen rust kan vinden voor mindfulness (of andere acties), ga ik het vanaf nu loslaten. De behoefte kwam uiteindelijk vanzelf weer. Het fijne van deze training is dat het geen begin- en eindpunt heeft. Je kunt het inzetten en oppakken wanneer je maar wilt. Eigenlijk heel fijn dus.

 

2. Dankbaar

Ik wilde heel graag een nieuwe baan vinden. Ik schommelde wel continue tussen hoe fijn ik het vond om juist even geen werk te hebben en de frustratie van het thuis zijn en de rol die ik aannam als übermoeke die alles onder controle heeft. De onrust van het solliciteren hakte er flink in. Wat wil ik nou en wie wil me nou? Onzekerheid ten top. En tegelijkertijd is iedereen om je heen succesvol, blij en tevreden. Waar ben je vandaag dankbaar voor, was een van de opdrachten van Danny die ik erg leuk vond om te doen. Soms moest ik wel echt even zoeken naar dankbaarheid omdat je al snel naar iets ‘groots’ zoekt, terwijl het kunnen fietsen omdat het droog is, ook iets is waar ik zelf heel dankbaar voor ben. En mijn zachte bed. En dat m’n kids smullen van het eten. En dat ik tijd over heb om een filmpje te kijken. Hetzelfde paste ik toe door het opschrijven van momenten die me blij maakte. Het hielp me om even niet met anderen bezig te zijn maar de focus naar mezelf te halen.

3. Bewustwording van het gevecht

Het valt me op dat ik de woorden “bewust worden” erg veel gebruik sinds ik met Minfulness bezig ben. Natuurlijk ben ik ook in gesprek met een psycholoog én coach en krijg ik het ene inzicht over mezelf na de andere. Ik word me vooral veel bewuster van wat ik denk, wat ik voel, doe en wat ik zeg. Dat is op zich goed, want bewust in het leven staan is goed. Het kan je even naar het NU brengen. Ik was mij ook bewust van mijn negatieve gedachtes. Mijn negatieve gedachtes die ik als waarheid aanzag, zorgden ervoor dat mijn eigenwaarde volledig instortte. Mijn negativiteit en vooral het harde oordelen over mezelf had effect op mijn ademhaling en dat resulteerde in onrust, slecht slapen en minder energie. Nu ik dit weet van mezelf, kan ik het ook (iets) beter tegen gaan. Ik ga minder snel het gevecht aan met mezelf. Zie hieronder een voorbeeldje van hoe mijn gevecht werkt.

  • Met gevecht. Wat zie ik er toch belabberd uit vandaag (negatieve gedachte). Ik mag niet negatief denken over mezelf en toch doe ik het. Stom! (oordeel) Echt iedereen ziet er stralend uit vandaag, behalve ik (vergelijken). Ik zal nooit zo stralen als de rest. Ik heb geen zin in vandaag. Wat ben ik toch aan het klagen. Ja maar ik zie er stom uit. Ik zou willen dat ik kon stralen vandaag. Maar niets straalt aan mij vandaag. Doe je best. Nee, geen zin. Beter je best doen. Nee het lukt niet. Wat valt er te stralen dan? Zero. Niets.
  • Als je het gevecht weg laat, ziet het er als volgt uit: Wat zie ik er toch belabberd uit. Ja, vandaag is niet echt mijn dag. Het is okey dat ik niet zo lekker in mijn vel zit (accepteren). Niet iedereen kan elke dag schitteren, toch? Morgen weer een nieuwe dag. (loslaten)

Thanks for the Energy_Mindfulness

4. Meditaties en rust

Of ik me in zes weken suf heb gemediteerd? Nee. Danny gaf ook heel duidelijk aan dat niets moet. De korte meditaties voor overdag komen misschien nog wel van pas, maar ik voelde mijn behoefte meer in de avond vlak voordat ik ging slapen en zo af en toe in de ochtend. Het is soms lastig om een juiste fijne meditatie te vinden dus vond ik het fijn als Danny me er eentje stuurde. Ook heb ik een aantal favorieten uit de Insight timer app die ik veel herhaal omdat ik weet dat ze werken.

Thanks for the Energy_Mindfulness

Big fat conclusie

Nu ik mijn blog schrijf, realiseer ik me eigenlijk pas dat ik veel heb geleerd de afgelopen tijd en dat Mindfulness me hier bij heeft geholpen. Vooral de simpelheid in oefeningen om met jezelf aan de slag te gaan in plaats van naar anderen te kijken (waar ik een ster in ben) werkte bij mij heel goed.

Om mijn vragen aan het begin nog even terug te pakken.

  • Heb ik mezelf geaccepteerd? Krijg ik mijn negatieve gedachtes onder controle en heb ik meer rust in mijn hoofd?  Ik heb mezelf nog niet helemaal geaccepteerd. Helaas. Dat verschilt nog van dag tot dag. MAAR, ik kan mijn negatieve gedachtes wel vastpakken en beter onder controle krijgen.
  • Hoe zit het met mijn happy moments, mijn ruimte en aandacht voor anderen en meer energieke dagen? Tja, hier boek ik langzaam aan vooruitgang maar ik ben er nog niet. Het is lastig om elke keer aan te geven bij je vriendinnen dat je je niet happy voelt, geen energie hebt om even te bellen of ze geen aandacht kan geven. Ik weet dat ik streng ben voor mezelf en hier dan extra druk opleg. Die druk kan ik nu wel beter loslaten. Ik had (en heb) veel last van angsten, jaloersheid, onzekerheid en depressieve klachten. Ik kwam erachter dat mijn donkere buien een terugkerende cyclus hebben en ik waarschijnlijk een zware vorm van PMS (PMDD) heb. Nu ik dit aan het onderzoeken ben, lijk ik het iets beter te accepteren dat ik me soms zo slecht voel. Ik ben nu verschillende natuurlijke middelen aan het uitproberen om deze enorme dalen wat te verminderen. Work in progress dus…

Thanks for the Energy_Mindfulness

Quick wins die mij Mindful maken

Wel of geen rust nodig? Iedereen zijn hoofd zit wel eens vol met gedachten en een beetje me-time kan nooit kwaad ;-). Ik som een aantal tips voor je op die mij Mindful maken.

  1. Ga naar buiten. Ga naar buiten en ga wandelen, hardlopen of fietsen. Ik kan zo genieten van het buiten zijn. Ik ging vaak hardlopen, deed een hardloop sessie met Danny, ging wandelen met de hond van m’n zus of lekker fietsen ipv met de auto. Maak je hoofd leeg, neem de tijd en laat alle gedachten naar boven komen. Bij mij creëerde dit zowel rust als energie in m’n hoofd en lijf. Tipje! Wist je dat je nu ook Mindful Running kunt doen bij Danny van Mindful trainen? Daar combineer je mindfulness met hardlopen en geef je extra aandacht aan lichaam en geest.
  2. Volg accounts/websites waar de positiviteit van afstraalt zoals Voor Positiviteit Dagelijkse gedachte en Sochicken.
  3. Pak eens een momentje met de Insight timer app. Deze app staat vol met meditaties. Met muziek, zonder muziek, in Nederlands of Engels en van lange tot korte meditaties. Meditaties die gericht zijn op dankbaarheid, zelfwaarde of acceptatie. Je kunt er echt ALLES vinden. Duik erin en ga dingen uitproberen of kies mijn favoriete meditaties Peaceful Night Sleep, Complete Energy Cleanse + Protection en Just for Today.
  4. Sta even stil bij de dag met de Moods app. Nog zo’n handige app. Elke dag beantwoord je de vraag “Hoe voel je je vandaag?” Je kunt kiezen uit Good, Okay en Bad. Vervolgens kun je er gevoelens aan koppelen en notities toevoegen. Hier vul ik elke dag in waar ik dankbaar voor ben en wat me blij maakt. Dit doe ik elke dag voordat ik ga slapen.

Als je tot hier bent gekomen met lezen, te gek! Wat een missie man, ook om over te bloggen ;-). De online training duurde officieel 6 weken maar ik heb ‘m in 12 weken (of misschien wel meer) gedaan. Maar hey, niemand is perfect en het gaat erom wat je er uit haalt voor jezelf. Ik hoop dat het je inzicht, wijsheid of energie heeft gegeven om dingen anders aan te vliegen of om lekker zo te laten. Misschien wil je zelf een Mindfulness cursus volgen. Ik kan het je in ieder geval van harte aanraden. Met de kortingscode HSBDEC2017 krijg je in december 25% korting op de online cursus van Mindful trainen en betaal je 134,25 ipv 179 euro.

High five to that!

Marloes

Thanks for the Energy

3 Comments

  1. Wow mooi en eerlijk stukje Marloes!
    Ook ik herken veel van wat je zegt, ik wilde het ook niet onder ogen zien en niet aan dat gevoel toegeven keihard ertegen vechten! Waar ik vervolgens helemaal uitgeput van raakte zowel psychisch als lichamelijk.
    Leren toegeven was voor mij een stap.( voel het maar)
    wat mij ook echt geholpen heeft is
    kilometers lopen met de 🐶
    Knap van je! 😘❤️

  2. Ah thanks Lau! Wist niet dat jij hier ook al tegenaan was gelopen. Wat heerlijk dat je dan een hond hebt he?! X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *