Een hardloopwedstrijd zonder stress

Ik weet niet hoe jij een hardloop wedstrijd ervaart maar bij mij is het altijd een stressvolle dag. Wat zijn de weersomstandigheden, wel of geen korte broek en dan de race zelf nog. Volgens mij moet ik er juist van genieten. Van hoe ik mezelf gek maakte tot misschien wel m’n beste race ever. Hierbij een kijkje in m’n hoofd… 

Better, faster, stronger

Als je al een tijdje hardloopt en vaker meedoet aan hardloop wedstrijden, is het vrij logisch dat je jezelf wilt verbeteren. Toch? Ik wil mezelf uitdagen en alles er uit halen wat er in zit. Ik train er voor en dus verwacht ik een snellere Loes. Maar m’n laatste wedstrijd  – de halve marathon in Den Haag – viel me zo vies tegen dat ik nu zwaar opkijk tegen de volgende.

Onder druk

Na m’n laatste wedstrijd ging ik tijdens de hardloop trainingen ook niet zo lekker. Ik was niet vooruit de branden, liep vaak achteraan en praatte mezelf allerlei negatieve dingen aan. “Iedereen boekt progressie, behalve ik. Ik wil ook snel lopen, bij het clubje voor in de groep horen en een PR halen.” Ik merkte dat ik mezelf enorm veel druk oplegde.

Thanks for the Energy_Nike app

Altijd m’n Nike Running app bijwerken

Lopen op gevoel

Eveline loopt ook mee in m’n hardloopgroepje, loopt lekker constant en ze loopt ook wedstrijden. Het verschil is dat zij er echt van geniet. Het gaat niet om de tijd (niet altijd) en ze vertelde vol vertrouwen dat ze ‘gewoon’ lekker wilde lopen. Trainer Ben adviseerde me om de tijden in m’n hoofd los te laten en gewoon de 21 kilometers te lopen op gevoel. M’n eerste gedachte was natuurlijk dat ik dan vet boven de 2 uur uitkom en dat wil ik toch niet? Toch? Ik MOET namelijk onder de 2 uur lopen. Van mezelf. #stom.

Plan de campagne

Oké, ik heb er over nagedacht en ik ga de 21K in Leiden op gevoel lopen. Zonder Nike app. Dat betekent dat ik geen idee heb hoe hard ik loop, wat m’n pace is en ik kan totaal geen inschatting maken van m’n finish tijd. Waat? Ik ga vertrouwen op mezelf en m’n power. M’n uitdaging zit ‘m niet in het rustig starten maar balans vinden in lekker lopen en tegelijkertijd wel alles geven. Snap je?

Thanks for the energy_startnummer

The day after

Het is gek maar toch voelde ik spanning vooraf aan de wedstrijd. Nouja, misschien kan ik het beter omschrijven als gefocust. Geconcentreerd en met een doel. Ik startte en liep achter een pacer groep met 2:05 als eindtijd. Ik voerde direct strijd met mezelf omdat ik natuurlijk onder die tijd wilde lopen maar ook wist dat ik juist m’n tijd moest loslaten. Ik heb ze alsnog ingehaald (wat goed voelde) en zette meteen m’n focus knop weer aan.

 Genieten

Het geeft echt zo’n rust om geen enkel idee te hebben van je tijd en aan de andere kant ook onrust. De onrust heb ik goed kunnen loslaten. Naar mijn idee had ik een lekker tempo en genoot ik echt van de route en mensen. Het voelde soms zelfs alsof ik de enige was die er mentaal zo chill in stond. Gehaaste lopers die me inhaalden deden me niets en bevestigden me dit keer dat ik gewoon m’n eigen ding moest doen. M’n Spotify play-list hielp trouwens ook enorm tijdens het lopen. Met lyrics als “I am a woman on a mission“, “Don’t be so hard on yourself” en “I don’t like it, I love it” hield ik mezelf enorm positief tijdens het lopen.

Thanks for the Energy_genieten

Tijdens deze run in de duinen genoot ik ook volop. Happy place, happy face.

Best race ever?

Was het m’n beste race ever qua tijd? Nope. Was het m’n beste race ever qua gevoel? Misschien wel. Vroeger liep ik ook wedstrijden zonder horloge, app of tijd en naar mijn idee voelde dat toen ook minder stressvol. Ik heb geen afhaakmomenten gevoeld. Ik heb me wel afgevraagd hoe hard ik liep en gehoopt dat ik mezelf misschien wel enorm zou verrassen met een tijd onder de 2 uur. Maar m’n doel was lekker lopen en dat is gelukt. Met een tijd van precies 2:00.

Thanks for the energy_nostress

M’n volgende wedstrijd is de Den Haag Urban Trail op 3 juli waar ik ook zonder stress ga lopen. Wie gaat er mee genieten?

High five,

Marloes

Thanks for the Energy

4 Comments

  1. Ah leuk dat je bij Ben loopt! (HRR?) heb ik paar jaar terug ook een tijd bij getraind. En herkenbaar verhaal, zo liep ik een heerlijke damtotdam omdat mijn horloge in de ij-tunnel het signaal kwijtraakte. Om vervolgens 3 minuten onder mijn doel te lopen én keihard te hebben genoten. Vaker doen dus!

  2. Wat grappig dat je ook bij Ben hebt gelopen! Kom je weer gezellig aanhaken? 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *