5 dingen die je moet weten over Mindful Running

Mindful Run. Alleen van de term werd ik al blij. Eigenlijk was ik er al van overtuigd dat ik met een mindful gedachte aan het hardlopen was. Want hardlopen maakt me rustig in m’n hoofd, laadt me op en door een rondje hardlopen kan ik weer even relativeren. Vooral als ik op het strand of in de duinen loop. Ik besloot toch om de 5-weekse Mindful Run cursus van Mindfultrainen te doen omdat ik nieuwsgierig was en ik zin had om mezelf iets cadeau te doen. Wat maakt een Mindful Run nou anders dan mijn eigen loopjes en wat kun je een beetje verwachten? Ik zet 5 punten voor je op een rij. 

1. Laat het los

In training 1 leerde ik vooral om iets los te laten. Ik had ontzettend veel zin om hard te lopen en in alles wat Danny mij zou leren over Mindful Running. Natuurlijk wist ik dat het geen hardloop training zou worden, maar de stukjes die we moesten hardlopen vond ik kort. Stoppen we nu al? Ik heb nog zoveel energie. Ik wil gaan! Oké, even schakelen dus. Bij Mindful Running is hardlopen niet het doel maar een middel. Mijn eigen setting stond ingesteld op hardlopen met een beetje mindfulness erbij maar zo werkt het niet. Geen prestatie, niet oordelen maar luisteren, voelen en bij jezelf blijven. Als je dat eenmaal accepteert is het echt een hele andere (hardloop)ervaring.

2. Hollen & stilstaan

Na training 1 werd ik mij er dus enorm van bewust dat ik heel erg bezig was met het aantal kilometers en dat ik hard wilde werken. Want dat ben ik gewend. Ik knal altijd door! Maar wat voelde het lekker om juist even niets te moeten en om echt even met jezelf bezig te zijn. Daar sta je dan buiten, in het bos. Ik kon echt even alle gedachten, actielijstjes en zorgen loslaten en focussen op dat stukje Mindful zijn. Ik had nooit gedacht dat ik er zo naar uit kon kijken om ruim een uur te trainen zonder te trainen. Snap je? ;-). En geloof me, het fijne gevoel werkt echt nog door. Je neemt het mee naar huis en ik probeerde het zo lang mogelijk vast te houden.

3. Pleisters & tissues

Ademtechnieken oefenen was niet een openbaring maar het is wel verrassend om verschillende manieren uit te proberen en het verschil te voelen. Bij Mindful Run oefen je de techniek om door je neus in te ademen en ook weer door je neus uit te ademen. Op deze manier komt de meeste zuurstof binnen en bespaar je meer energie tijdens het hardlopen. Dat klinkt top, maar de praktijk is toch wel even anders. Omdat we onszelf iets totaal anders hebben aangeleerd, is het oefenen, oefenen, oefenen. Om niet stiekem vals te spelen of te sjoemelen, oefen je dus met een pleister op je mond om door je neus te ademen. De hoeveelheid snot die je produceert, is bizar veel maar je neus went ook wel snel. Misschien is het ook wel meer omdat het nu winter is, maar zakdoeken (of mijn handschoenen) waren zeker nodig. Hardlopen met neusademhaling dwingt je ook om beter te luisteren naar je lijf. Je leert beter doseren en je snelheid aan te passen.

4. Mindfun

Als je Mindful bezig bent, wil dat niet zeggen dat alles zwaarmoedig of zweverig is. De training die Danny geeft is juist luchtig en heeft heel veel fun elementen. Ik vond het ook heel leuk om in een groep te trainen. Het gaat om samen ervaren, elkaar helpen en ook lollige momenten zoals toen we met een pleister over onze mond verbaasd werden aangestaard door andere voorbijgangers. Ook als je op een boomstam zit voor een korte meditatie kan je je soms wat bekeken voelen :). Ik leerde o.a. om (nog) meer stil te staan bij m’n omgeving (horen, zien, ruiken) en hoe je je creativiteit ook tijdens het hardlopen kunt inzetten.

5. Shut up & run

Het toepassen van de neusademhaling in m’n eigen hardloop momenten vind ik lastiger dan ik dacht. Het lukt me nu om ruim 2 kilometer vol te houden, maar het is echt een andere manier van hardlopen. Door m’n neus ademhalen betekent langzamer lopen en omdat ik me er nog echt op moet focussen, voelt het (nog) niet helemaal natuurlijk. Als je met iemand samen hardloopt, is het ook lastiger toe te passen omdat je niet kunt praten tijdens een neusademhaling. Ik heb me voorgenomen om per hardloopmoment te bepalen wat ik ga toepassen. Misschien kies ik er de eerste helft voor om Mindful hard te lopen om het vervolgens op de terugweg weer los te laten. Zo kun je het een beetje trainen en toepassen zoals jij het wilt.

Er waren best wel wat mensen nieuwsgierig naar de invulling van Mindful Running. Dus ik hoop dat ik met mijn ervaring anderen kan stimuleren om het ook eens te gaan ontdekken. Iedere trainer geeft weer anders training en iedere deelnemer ervaart het ook weer anders. Maar als je op zoek bent naar een moment voor jezelf, een nieuwe hardloop ervaring of kan genieten van een training in de buitenlucht? DOEN! En wil je nog iets weten of aan me vragen? Doe het! Of check de website mindfultrainen.nl of mindfulrun.nl.

 

High five,

Marloes

Thanks for the Energy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.